O metodă alternativă de predare a limbii și literaturii române, exemplificată de profesoara Mirela Tanc

Postat de Data: decembrie 21, 2018

Mirela Tanc este profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea. În anul 2017, Mirela Tanc a fost recompensată de Microsoft cu premiul Global e-Innovation Award, fiind considerată printre cei nouă cei mai inovatori profesori din lume. În cadrul proiectului ACCED, Mirela Tanc face parte din grupul de profesori colaboratori care susțin educația digitală și învățământul interactiv. Iată una dintre metodele pe care le folosește în clasă cu succes:

„Învățați-i faptele din trecut, ca să fie un bun model de urmat pentru copii… nimeni nu se naște înțelept.” – ÎNVĂȚĂTURILE LUI PTAHHOTEP, 2200 î.e.n.

Dincolo de afișarea tricolorului oriunde și oricum sau de fluturarea stegulețelor, avem responsabilitatea de a ne învăța elevii ce reprezintă toate acestea pentru noi ca neam. Am descoperit, cu stupoare, că elevii noștri nu știu cine sunt Nadia Comăneci, Traian Vuia, Nicolae Grigorescu, Constantin Brâncuși, Aurel Vlaicu și mulți alții. Așa că, de Centenar, mi s-a părut oportun să le prezint câteva personalități românești care au schimbat, la nivel global, domeniul în care au activat și care au transmis, înainte de toate, valori. Ocazie cu care am identificat și prezentat câteva valori definitorii pentru noi ca neam: bunătatea, munca, adevărul, dreptatea, cinstea și demnitatea. După ce le-am identificat și definit, am căutat maxime, cugetări și proverbe care să le ilustreze:

  • BUNĂTATE

Cineva a fost bun cu tine? Fii și tu cu altcineva. – Henry Burton

Oriunde există un om, există și o ocazie să îți arăți bunătatea. – Seneca

Află la ce ești minunat de bun. Bunătatea naște mereu bunătate. – Sofocle

Fă mereu ceea ce este bine. Unii vor fi încântați, alții, uimiți. – Mark Twain

  • MUNCĂ

Cine se scoală de dimineață, departe ajunge!

Nicio muncă nu rămâne nerăsplătită.

Sârguinciosul se face luntre şi punte şi iese în frunte.

Prin muncă şi prin stăruință vei ajunge la dorinţă.

  • ADEVĂR

Prefer să deranjez cu adevărul decât să fac pe plac cu lingușiri. – Seneca

Orice adevăr trece prin trei etape. Prima dată, e ridiculizat. A doua oară, negat vehement. A treia oară, e acceptat ca fiind de la sine evident. – Arthur Schopenhauer

Glumind, putem spune orice, chiar şi adevărul. – Sigmund Freud

  • DREPTATE

Adevărul şi dreptatea sunt fraţi de cruce.

Dreptatea nu moare niciodată.

  • CINSTE

Cinste dai, cinste găseşti.

De la omul cinstit este de-ajuns un cuvânt.

Nimic altceva mai scump decât cinstea.

Omul nu după haine, ci după fapte cinste dobândește.

  • DEMNITATE

Viitorul ar trebui să ne bucure pe toţi, cu condiţia să trăim prezentul cu demnitate.

Demnitatea omului nu este cu nimic mai prejos decât măreţia zeilor. – Goethe

Demnitatea este ca un parfum, cei care o utilizează de abia sunt conştienţi de ea. – Regina Christina a Suediei

Nu are importanţă că omul este slab sau puternic. Demnitatea însăşi constitue o forţă şi o închisoare în acelaşi timp. – Pavel Vejinov

După, elevii au dat exemple concrete din experiența personală de situații când au aplicat aceste valori. Apoi, am prezentat aceste activități alături de machete, desene și postere elevilor din București, de la Școala „Constantin Brâncuși”, dar și altora din Argentina, Egipt, India, Pakistan și Filipine în cadrul acțiunii Skype-a-Thon.

Prin astfel de activități, am răspuns cerințelor noii programe de limba și literatura română din 2017: http://programe.ise.ro/Portals/1/Curriculum/2017-progr/01-Llimba%20si%20literatura%20%20romana%20materna.pdf, respectiv Competența specifică 5 – Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional, care include punctele:

5.1. Asocierea unor experiențe proprii de viață și de lectură cu acelea provenind din alte culturi

  • prezentarea unor experiențe similare sau diferite privitoare la viața de familie, la valorile promovate în școală etc., pornind de la tradiții întâlnite în textele orale sau scrise studiate;

  • realizarea de proiecte tematice pentru promovarea unor elemente de cultură locală, regională, națională (itinerarii culturale, hărți culturale etc.);

  • identificarea în texte studiate a unor similitudini între culturi diferite.

5.2. Identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români din diferite perioade istorice

  • discutarea unor tipare culturale identificate în texte literare/nonliterare românești și din alte culturi;

  • exerciții de identificare a unui set de convenţii şi valori recunoscute social şi cultural;

  • realizarea documentării pe baza unor articole din presă şi a unor articole din cărţi, reviste sau website-uri, privind cartea tipărită, de-a lungul timpului.

Mersi sus