POC 233 – Oportunitate pentru crearea infrastructurii necesare digitalizării învățământului

Postat de Data: ianuarie 11, 2021

1 februarie 2021 este ultima zi în care pot fi depuse proiecte în cadrul Acțiunii 2.3.3 – Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură – SECȚIUNEA E-EDUCAŢIE, Axa prioritară 2 – Tehnologia Informației şi Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă, Prioritatea de investiții 2c. – Consolidarea aplicațiilor TIC pentru e-guvernare, e-învățare, e-incluziune, e-cultură, e-sănătate, Obiectiv specific OS2.4 – „Creșterea gradului de utilizare a Internetului”.

Intervențiile legate de TIC în educație vor viza dotarea elevilor cu echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației de tipul tabletelor școlare precum și a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediu on-line astfel încât să se asigure în bune condiții desfășurarea activităților didactice în anul școlar 2020-2021. (sursa https://mfe.gov.ro/poc-ghidul-solicitantului-pentru-finantarea-tabletelor-scolare-si-echipamentelor-it-pentru-desfasurarea-activitatii-didactice/)

Deși scopul principal al proiectelor depuse prin POC 233 este cel prezentat în rândurile anterioare, vă propunem un exercițiu de imaginație:

Cum ar fi dacă întreaga infrastructură achiziționată prin POC 233 ar fi utilizată la capacitate maximă după reluarea cursurilor față în față?

Chiar dacă scopul principal al proiectelor este acela de a asigura egalitate de șanse pentru toți elevii în cazul desfășurării cursurilor în scenariul online sau hibrid, cum beneficiem totuși de avantajele tehnologiilor achiziționate prin POC 233 și în scenariul față în față? POC 233 oferă premisele digitalizării învățământului, iar din acest motiv alegerea tehnologiilor trebuie făcută în perspectiva utilizării acestora și după pandemie.

Educația digitală nu înseamnă doar educație online. Educația digitală presupune utilizarea și în sala de clasă a resurselor digitale, pe suport electronic, în scopul creșterii interactivității la ore, a eficientizării proceselor de predare-evaluare, a creșterii interesului elevilor pentru lecție și a participării lor active pe tot parcursul orelor.

Ne dorim ca orele să se desfășoare în sălile de clasă, cu prezența deopotrivă a tuturor elevilor și cadrelor didactice. Învățământul în online este o provocare majoră pentru toți – elevi, cadre didactice și părinți și nu se ridică la nivelul învățământului față în față, din punct de vedere calitativ. Cu toate acestea, învățământul online ne-a obișnuit să lucrăm cu resurse digitale, forțându-ne să adoptăm într-un ritm extrem de rapid digitalul. Trebuie să recunoaștem că avem acum o dependență de resurse digitale, iar acestea vor face parte din lecții și după revenirea în sălile de clasă. Așadar, tehnologia va fi parte activă în învățământ și după ce vom reveni la normalul mult așteptat.  

Revenind la subiectul POC 233 și la exercițiul nostru, iată cum îmi imaginez eu că poate fi utilizată după pandemie tehnologia achiziționată.

Tehnologiile vor lucra împreună, ca o soluție pentru educație digitală, conectate în beneficiul profesorilor și al elevilor.

Dispozitive – laptopuri, desktop-uri sau sisteme All-in-One

Aflate în sălile de clasă, laptopurile, desktop-urile și sistemele All-in-One deservesc desfășurării orelor prin: accesarea de lecții interactive realizate de profesori cu ajutorul software-urilor educaționale (ex. ActivInspire, ClassFlow, MozaBook), accesarea de resurse disponibile pe internet sau în conturile de Google Drive ale profesorilor, accesarea oricărui tip de fișier pe care profesorul l-a pregătit ca suport în procesul de predare (videoclipuri, documente, prezentări ppt etc.). Conectate la o tablă interactivă, toate aceste resurse „prind viață”, angrenând elevii să le descopere și să își dorească „să iasă la tablă”.

Îmi imaginez însă că o parte din aceste dispozitive (laptopurile) se vor afla și în posesia cadrelor didactice. Fiecare cadru didactic va avea instalat un software educațional (ex. ActivInspire, MozaBook) ce îi va oferi acces la o bibliotecă de resurse digitale pentru crearea lecțiilor interactive (clipuri 3D, forme 3D, animații 3D, imagini, clipuri), îi va oferi posibilitatea de a insera secțiuni din manualul digital și de a crea teste pentru evaluări fulger sau sumative. Odată creată, o lecție va putea fi folosită la mai multe clase, astfel încât tehnologia nu va face altceva decât să ușureze munca profesorilor și să lucreze în beneficiul lor.

Camerele web și camerele web pentru conferințe

Sigur, acestea sunt eligibile în POC 233 pentru a asigura comunicarea video și audio în cazul scenariilor de învățare hibrid sau online. Îmi îmaginez totuși că odată ce se va reveni la școală, acestea nu se vor transforma în simple obiecte de decor. Cum ar fi dacă bunele practici de comunicare prin intermediul internetului ar fi folosite pentru schimburi de experiență cu elevi și profesori din alte regiuni ale țării sau, de ce nu, din alte state? Cât de frumos ar fi ca în cadrul unei lecții despre tradițiile de Crăciun să se poată face schimb de idei, prezentări, colinde și urări între elevii români și cei francezi, de exemplu. Și se poate, tehnologia permite.

Tabla interactivă

Oricât de mare sau de mică, o tablă interactivă (în varianta clasică de soluție cu videoproiector și laptop/desktop/AIO conectat sau cea modernă de display interactiv) va fi atracția principală la ore. Îmi imaginez zeci de mâini ridicate în aer cu dorința de a „ieși la tablă”, ochi sclipitori care abia clipesc atunci când urmăresc lecția interactivă, îmi imaginez punctaje maxime la testele fulger date în urma predării unei lecții noi, entuziasm și interes pentru școală.

Tabletele

Tabletele, conform POC 233, sunt necesare desfășurării activității didactice în mediul online. Destinate elevilor care nu au dispozitive pentru a participa la orele online, tabletele vor putea fi folosite și după ce se va reveni la școală. Conectate la un display interactiv, acestea vor fi suportul pe care fiecare elev va putea participa activ la oră, va putea interacționa individual cu conținutul didactic, având posibilitatea de a răspunde la teste și de a îndeplini sarcini de lucru online, chiar în sala de clasă.

Educația digitală este pe buzele tuturor. Este un subiect pe care îl dezbatem mai intens acum, forțați fiind de schimbările pe care pandemia le-a adus într-un timp atât de scurt. Învățământul se îndreaptă cu pași repezi spre digitalizare, iar investiții în tehnologia dedicată educației digitale sunt și vor fi făcute. Este important ce tehnologie alegeți pentru educație. Aceasta trebuie să fie ușor de utilizat de către profesori și elevi, să fie dezvoltată doar pentru educație, fiabilă, de actualitate și de viitor. Îndreptați-vă către tehnologii ce pot funcționa împreună, ca o soluție integrată care să asigure colaborare facilă între profesori – elevi și interactivitate. Este important ce caracteristici tehnice au tehnologiile și cum vor fi acestea folosite la clasă. Alegeți să lucrați cu un partener care să vă ofere consultanță în alegerea tehnologiilor și designul unei soluții funcționale și fiabile.

Dacă ați depus un proiect pentru POC 233, vă stăm la dispoziție în alegerea tehnologiilor pe care intenționați să le integrați în unitatea dumneavoastră de învățământ.

Vă stăm la dispoziție la următoarele date de contact:

E-mail: [email protected] | Fix: +(40)232-217.248 | Mobil: +(40)726-767.890

 

Mersi sus