1 februarie 2021 este ultima zi în care pot fi depuse proiecte în cadrul Acțiunii 2.3.3 – Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură – SECȚIUNEA E-EDUCAŢIE, Axa prioritară 2 – Tehnologia Informației şi Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă, Prioritatea de investiții 2c. – Consolidarea aplicațiilor TIC pentru e-guvernare, e-învățare, e-incluziune, e-cultură, e-sănătate, Obiectiv specific OS2.4 – „Creșterea gradului de utilizare a Internetului”.
Intervențiile legate de TIC în educație vor viza dotarea elevilor cu echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației de tipul tabletelor școlare precum și a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediu on-line astfel încât să se asigure în bune condiții desfășurarea activităților didactice în anul școlar 2020-2021. (sursa https://mfe.gov.ro/poc-ghidul-solicitantului-pentru-finantarea-tabletelor-scolare-si-echipamentelor-it-pentru-desfasurarea-activitatii-didactice/)
Deși scopul principal al proiectelor depuse prin POC 233 este cel prezentat în rândurile anterioare, vă propunem un exercițiu de imaginație:
Cum ar fi dacă întreaga infrastructură achiziționată prin POC 233 ar fi utilizată la capacitate maximă după reluarea cursurilor față în față?
Chiar dacă scopul principal al proiectelor este acela de a asigura egalitate de șanse pentru toți elevii în cazul desfășurării cursurilor în scenariul online sau hibrid, cum beneficiem totuși de avantajele tehnologiilor achiziționate prin POC 233 și în scenariul față în față? POC 233 oferă premisele digitalizării învățământului, iar din acest motiv alegerea tehnologiilor trebuie făcută în perspectiva utilizării acestora și după pandemie.
Educația digitală nu înseamnă doar educație online. Educația digitală presupune utilizarea și în sala de clasă a resurselor digitale, pe suport electronic, în scopul creșterii interactivității la ore, a eficientizării proceselor de predare-evaluare, a creșterii interesului elevilor pentru lecție și a participării lor active pe tot parcursul orelor.
Ne dorim ca orele să se desfășoare în sălile de clasă, cu prezența deopotrivă a tuturor elevilor și cadrelor didactice. Învățământul în online este o provocare majoră pentru toți – elevi, cadre didactice și părinți și nu se ridică la nivelul învățământului față în față, din punct de vedere calitativ. Cu toate acestea, învățământul online ne-a obișnuit să lucrăm cu resurse digitale, forțându-ne să adoptăm într-un ritm extrem de rapid digitalul. Trebuie să recunoaștem că avem acum o dependență de resurse digitale, iar acestea vor face parte din lecții și după revenirea în sălile de clasă. Așadar, tehnologia va fi parte activă în învățământ și după ce vom reveni la normalul mult așteptat.
Revenind la subiectul POC 233 și la exercițiul nostru, iată cum îmi imaginez eu că poate fi utilizată după pandemie tehnologia achiziționată.
Tehnologiile vor lucra împreună, ca o soluție pentru educație digitală, conectate în beneficiul profesorilor și al elevilor.