În prima rundă de finanțare sunt prioritizate 1726 unități de învățământ care au îndeplinit cumulativ următoarele criterii:
- au fost identificate în 2018/2019 cu prioritate de intervenție ridicată și în 2020/2021 cu prioritate de intervenție ridicată și medie;
- au personalitate juridică;
- au un număr de cel puțin 40 de elevi înmatriculați în ciclul gimnazial;
- și-au exprimat intenția de participare în cadrul Schemei de granturi PNRAS exprimată prin Declarație de intenție.
Digitalizarea procesului educațional
– Dotarea cu clase inteligente pentru predare – învățare.
Abonamente la platforme educaționale pentru managementul școlarității.
– Taxe pentru resurse online, servicii pentru instalarea echipamentelor informatice,
unități de încărcare și depozitare, cheltuieli cu mentenanța, abonamente de internet.
– Diagnostic inițial privind competențele digitale ale elevilor;
– Activități de predare – învățare – evaluare: proiectarea și realizarea resurselor pentru instruirea online, adaptarea resurselor pentru învățarea online, crearea și utilizarea resurselor digitale pentru evaluarea formativă, sumativă și feedback.
Activități MATE prevăzute prin PNRAS
– Screening al copiilor atât la nivelul clasei prin chestionarul SASAT la care răspund elevii, cât și prin Fișa de Observare, un chestionar aplicat de către diriginte/persoană resursă fiecărui copil identificat în risc.
– Înregistrarea copiilor în risc, folosirea instrumentelor și introducerea datelor în Observatorul Școlii în vederea elaborării planurilor educaționale de intervenție.
– Introducerea datelor în SIIIR, raportarea periodică și ajustarea planurilor la timp.
Activități de prevenție
– Activități de dezvoltare a unui climat pozitiv și incluziv în clase și în școală, inclusiv acțiuni de combaterea violenței, acțiuni anti-bullying și achiziție de mobilier etc.
– Activități pentru reducerea absenteismului la clasă prin utilizarea unor tehnici de învățare activă și incluzivă cu scopul de a crește motivația elevilor și dezvoltarea personală, facilitarea învățării, înțelegerii și gândirii critice, mentorat și sprijin colegial între elevi, sprijinirea colaborării cu părinții sau tutorii legali etc.
– Activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, inclusiv autonomie, perseverență, abilități sociale, comunicare și colaborare, stimularea lucrului în echipă pe bază de proiecte, etc.
– Activități de formare autorizate și îndrumare (coaching) pentru cadre didactice și personal auxiliar din unitatea de învățământ (de ex. îmbunătățirea practicilor de predare, crearea unui climat școlar favorabil, orientarea în realizarea activităților pedagogice prevăzute în proiect).
Activități de intervenție
– Activități pedagogice și de sprijin, care includ, dar nu se limitează la cursuri de remediere 1/1 sau în grup (lb. română/ lb. maternă, matematică/ științe, TIC), testare cunoștințe, evaluare dificultăți de învățare, consiliere și orientare școlară, mediere, educație parentală, consiliere psihologică, etc.
– Extinderea zilei de școală la program întreg și acordarea unei mese.
– Activități de tip Școală după Școală inclusiv acordarea de hrană.
– Activități extra-curriculare, care includ, dar nu se limitează la vizite de documentare, activități outdoor, excursii, tabere, festivaluri, evenimente educaționale, activități non-formale, activități culturale comunitare, sportive, participare la concursuri școlare, participare la cercuri școlare, educație pentru sănătate, activități de networking școlar, terapie prin artă etc.
– Activități de sprijin și stimulare pentru elevii aflați la risc de abandon școlar/ PTȘ pentru asigurarea tranziției din învățământul secundar inferior către învățământul secundar superior în vederea finalizării învățământului obligatoriu (de exemplu, acordarea de subvenții/ stimulente condiționate de prezența la școală) etc.
– Activități de formare autorizate și îndrumare (coaching) pentru cadre didactice și personal auxiliar din unitatea de învățământ (de ex. îmbunătățirea practicilor de predare, crearea unui climat școlar favorabil, orientarea în realizarea activităților pedagogice prevăzute în proiect).
– Alte tipuri de activități care motivează și sprijină elevii pentru a finaliza învățământul obligatoriu.
Activități de compensare
– Recensământ pentru identificarea și înregistrarea copiilor și tinerilor din afara școlii.
– Activități de reintegrare școlară, fie în învățământul de masă sau în Programe de tipul a 2-a Șansă, în cursuri de calificare desfășurate de furnizori de formare la nivel local sau în programe de învățare/ recuperare accelerată, inclusiv achiziție de mobilier pentru vârstă corespunzătoare etc.
– Activități de dezvoltare/ îmbunătățire a competențelor etc.
– Activități de îndrumare (coaching) și consiliere profesională.
– Activități de sprijin și stimulare pentru copiii și tinerii care au părăsit școala, pentru reintegrarea lor în sistemul de învățământ (de exemplu, acordarea de subvenții, premii/ stimulente condiționate de prezența la activități de tipul a 2-a Șansă).
– Activități de formare autorizate și îndrumare (coaching) pentru cadre didactice și personal auxiliar din unitatea de învățământ (de ex., îmbunătățirea practicilor de predare, predarea remedială cu ajutorul tehnologiei etc.)
Administrare de grant
Grupurile țintă eligibile sunt:
(i) Elevii din clase de nivel gimnazial în risc de abandon școlar;
(ii) Copiii de vârstă școlară (6-17 ani) care nu au fost înscriși niciodată la școală sau care au părăsit timpuriu școala reînscriși, inclusiv copii migranți;
(iii) Tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, care au absolvit cel mult învățământul secundar inferior (echivalentul clasei a VIII-a) și nu s-au înscris în nicio altă formă de educație sau formare profesională;
(iv) Cadre didactice și personal auxiliar.
Pe lângă aceștia, în PNRAS există și alte categorii de grup țintă ale căror nevoi specifice pot fi adresate prin activități suplimentare.
Intervențiile SG PNRAS vizează în special elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), deoarece riscul de abandon școlar este mai mare în învățământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziție de la ciclul primar la cel gimnazial.
Elevii în risc de abandon școlar sunt:
– elevii cu prezență scăzută la școală = elevul are peste 20 de absențe nemotivate/lună;
– elevii cu rezultate scăzute la învățătură (elevii au medii sub 7 la limba română/matematică sau medii generale mai mici de 6,5 sau elevul a rămas corigent cel puțin la o materie);
– elevii care au repetat cel puțin un an sau doi ani școlari;
– elevii care au un istoric școlar de sancțiuni (de ex., elevul a fost exmatriculat, transferat din motive disciplinare, are note scăzute la purtare și așa mai departe) sau au fost înregistrate plângeri făcute de alți elevi/profesori.
Data și ora deschiderii apelului: 02.03.2022, ora 7.00
Data și ora închiderii apelului: 13.03.2022, ora 24:00