Educația față în față cu digitalizarea și mitul creării specialiștilor pentru joburi ce nu au fost încă inventate

Postat de Data: noiembrie 9, 2022

La sfârșitul lunii octombrie a avut loc Forumul educației România-Republica Moldova, eveniment care a reunit la Iași, peste 250 de cadre didactice din România și Republica Moldova. Tema evenimentului: „Ecosistemul educațional în lumea digitalizată” a fost de mare interes mai ales în contextul post-pandemic.

Invitatul special al companiei de tehnologie și servicii, Quartz Matrix a fost Dr. John Collick,  Liderul Strategiei Internaționale pentru Educație la Promethean. Dr. John Collick lucrează îndeaproape cu Ministere ale Educației (Europa de Est, Asia centrală, Orientul Mijlociu) pentru a dezvolta soluții și programe care să răspundă nevoilor sistemelor educaționale din secolul XXI din întreaga lume. Este un vorbitor de renume internațional și expert în impactul educațional și social al tehnologiei.

Prelegerile sale din cadrul Forumului au avut drept focus digitalizarea școlilor, importanța creării comunităților online și rolul tehnologiilor în lumea digitalizată. Redăm cele mai importante idei din prezentările realizate de Dr. John Collick în cadrul Forumul educației România-Republica Moldova.

Educația este o activitate socială. Importanța comunității online a școlii

Perioada pandemiei a accelerat adaptarea digitală a unităților de învățământ. Influența pozitivă ce ține de o educație centrată pe elev și pe învățarea prin proiecte este completată de efecte negative ale învățământului online, precum lipsa socializării, oboseala, plictiseala, mai multe responsabilități pentru cadrele didactice. Tocmai de aceea, tehnologia trebuie să fie văzută ca o modalitate complementară de educație, nu una alternativă.

Elevii au nevoie de familiaritate, autenticitate, de aceea, atunci când profesorul susține ore online din sala de clasă, rezultatele sunt mult mai bune.

Educația este și o activitate socială, iar în cazul copiilor mici, cu atât mai importantă este această componentă. În grup, copiii își dezvoltă inteligența emoțională, abilitățile de interacțiune, cooperarea, etica – ce e bine și ce e rău.

În acest context, comunitățile online reprezintă o soluție pentru apartenența la grup și interacțiune. Neuroștiința a arătat că cel mai bine suntem motivați ca indivizi în fața unor fețe cunoscute, ce ne adresează cuvinte de încurajare, cu care avem interacțiuni și în cadrul unui grup în care există ierarhie.

Contează posibilitatea de a comunica instant, comunitatea din jur, oportunitățile de învățare și resursele pe care le avem la dispoziție.

„În activitatea mea unul dintre cele mai importante lucruri, dacă vreau ca digitalizarea să fie un succes, este să asigur sprijin constant profesorilor. Nu trebuie să îi învățăm doar cum să folosească tableta, computerul, display-ul, tehnologia, ci trebuie să îi învățăm sau să le arătăm cum să le folosească pentru a preda, pentru a învăța elevii, cum să le folosească astfel încât să aibă rezultate.” Dr. John Collick, Liderul strategiei internaționale pentru educație la Promethean.


Mit: Provocarea educației secolului 21 e aceea de a pregăti elevi pentru meseriile viitorului

Care sunt meseriile viitorului? Nu avem de unde ști. E adevărat că în urmă cu 2-3 ani nu existau funcții precum Chief Learning Architect, Media Ecologist, New Media Director, Social Media Editor, Digital Etnographer. Și atunci cum reușesc persoanele să ocupe cu succes astfel de funcții? Pentru că în școală au învățat abilități esențiale precum adaptabilitatea, gândirea critică, inteligența emoțională, flexibilitatea, empatia. Cadrele didactice ar trebui să pună accentul pe a-i învăța pe elevi cum să gândească, cum să înțeleagă cunoașterea, cum să interacționeze cu tehnologia.

 Quartz Matrix – partener Promethean în România

Promethean este lider mondial în echipamente interactive pentru educația digitală (table interactive și display-uri interactive) și este prezent, prin produsele sale dedicate exclusiv acestui domeniu, în peste 150 de țări. Compania are o istorie de un sfert de secol și își dezvoltă produsele alături de o comunitate de peste 4,5 milioane de profesori și elevi din întreaga lume. Tocmai din acest motiv soluțiile Promethean au fost adoptate în peste un milion de săli de clasă.

Quartz Matrix este partener Promethean în România, ceea ce ne permite să oferim cadrelor didactice și școlarilor din țara noastră acces la tehnologie premium dedicată educației.

Mersi sus