Explorând viitorul educației: Concluzii de la Forumul Educației România – Republica Moldova | Ediția a V-a

Postat de Data: octombrie 31, 2024

Forumul Educației România – Republica Moldova, ajuns la a V-a ediție, s-a deschis pe 27 octombrie 2024, în Aula Magna „Mihai Eminescu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, marcând o nouă oportunitate de colaborare și dezvoltare între specialiștii din educație din România, Republica Moldova și Ucraina. Acest eveniment a adus împreună profesori, lideri educaționali, cercetători și inovatori dedicați progresului învățării și creării unor medii educaționale eficiente și relevante pentru generațiile viitoare.

Profesorul John Hattie, pentru prima dată la Iași

Momentul de maxim interes al deschiderii a fost întâlnirea cu John Hattie, cercetător de renume mondial și autor al conceptului „Visible Learning”. Prezentarea cărții sale „Visible Learning: The Sequel” a marcat un punct de referință pentru participanți, oferind o viziune asupra metodelor educative care prioritizează impactul real al predării asupra învățării elevilor. Discursul său a subliniat importanța unui profesor de a deveni „evaluator al propriului impact”, în loc de a se concentra doar pe metodele tradiționale de predare. „Nu-mi pasă cum predați, îmi pasă cum învață elevii și ce impact este asupra învățării”, a fost mesajul ferm al lui Hattie. Aceasta abordare revoluționară a stârnit discuții și reflecții profunde în rândul profesorilor prezenți, care și-au împărtășit experiențele și strategiile de a transforma fiecare lecție într-o experiență de învățare vizibilă.

John Hattie a subliniat și importanța etapelor de dezvoltare profesională continuă și a primilor doi ani de activitate ai unui profesor, când acesta își formează practicile și rutinele de predare. El a accentuat că, în acești primi ani critici, absolvenții trebuie sprijiniți intens în înțelegerea procesului de învățare și clarificarea conținuturilor pe care le predau. „Dacă un profesor ajunge la o înțelegere profundă a științei învățării în acești primi ani, atunci va deveni un profesor capabil să promoveze învățarea vizibilă,” a spus Hattie. Acest mesaj a fost bine primit, fiind susținut de ideea că, atunci când profesorii sunt încurajați să reflecteze asupra propriilor metode și să se adapteze nevoilor elevilor, învățarea devine un proces semnificativ și vizibil.

Tema evenimentului, „Școala și învățarea în era inteligenței artificiale”

Evenimentul a abordat provocările și oportunitățile pe care inteligența artificială le aduce în educație, punând accent pe modul în care această tehnologie poate personaliza procesul de învățare pentru elevi și automatiza anumite sarcini administrative pentru profesori. Tema din acest an, „Școala și învățarea în era inteligenței artificiale. Întrebări, practici promițătoare și perspective pentru lideri educaționali, profesori și elevi”, a fost dezvoltată prin prezentări și workshop-uri care au explorat atât provocările, cât și beneficiile IA în educație. Participanții au discutat despre modurile în care tehnologia poate deveni un aliat esențial în procesul educațional, dar și despre limitele etice și pedagogice ale acesteia. Profesorii și experții din România și Republica Moldova au împărtășit bune practici și inițiative inovatoare pentru educația digitală, contribuind astfel la o colaborare esențială care are un impact considerabil asupra dezvoltării unui sistem educațional integrat, capabil să răspundă provocărilor comune, cum ar fi integrarea tehnologiei în clasă și asigurarea accesului echitabil la educația digitală. 

Partenerii Forumului, activi la workshopuri

Pe 28 octombrie, ziua dedicată workshop-urilor în cadrul Forumului Educației România – Republica Moldova, participanții au avut ocazia să se implice activ în sesiuni tematice inovatoare. Partenerii forumului au jucat un rol esențial în această zi. 

  • Hewlett Packard Enterprise România a prezentat soluții avansate pentru controlul accesului digital, inclusiv segmentarea dinamică și cataloagele digitale protejate, demonstrând importanța securității cibernetice în mediul educațional. 
  • Lenovo și Shape Robotics au impresionat audiența cu produsul lor Thinken, organizând o simulare a unei lecții de limba română și evidențiind modul în care roboții pot fi integrați chiar și în orele de științe umaniste, stimulând creativitatea și interactivitatea în învățare.
  • Promethean a contribuit, de asemenea, la experiența educațională, oferind un display interactiv în sală, unde trei profesori (de engleză, biologie și fizică) au demonstrat cum folosesc acest instrument pentru a îmbunătăți lecțiile și a integra diverse resurse digitale. 
  • În plus, Teo’s Cafe a asigurat o atmosferă plăcută prin furnizarea cafelei pe parcursul celor două zile ale Forumului. 

Această colaborare între instituții, profesori și parteneri de tehnologie a subliniat angajamentul comun pentru educația digitală și inovația în procesul de învățare, creând astfel un cadru propice pentru dezvoltarea unor soluții adaptate nevoilor actuale ale elevilor și profesorilor.

Forumul Educației din acest an s-a dovedit a fi o sursă inepuizabilă de inspirație și învățare pentru cei peste 700 de profesori și specialiști prezenți. Cu sesiuni plenare, workshop-uri interactive și sesiuni de networking, evenimentul a oferit participanților oportunitatea de a dezvolta abilități practice pentru integrarea tehnologiei și a noilor perspective în procesul educațional. Mesajele puternice, cum ar fi importanța unui feedback constructiv și personalizat și evaluarea continuă a impactului predării, au fost primite cu entuziasm, aducând speranța unei schimbări pozitive în educația de azi.

Cu prezența unui invitat de renume mondial precum John Hattie și o agendă ambițioasă axată pe inteligența artificială și colaborarea între sisteme educaționale, Forumul Educației Ediția a V-a a demonstrat că educația poate deveni cu adevărat vizibilă. Prin abordări inovatoare și schimburi de bune practici, România și Republica Moldova fac pași semnificativi pentru a transforma provocările actuale în oportunități de creștere și dezvoltare.

Mersi sus
WhatsApp