OECD – Educație și competențe – ce au în vedere rapoartele de anul acesta

Postat de Data: mai 19, 2019

Revoluţie. Conținutul acestui cuvânt deseori înspăimântător este altul, mai puțin destabilizator: evoluția.

Dacă ne uităm la viitor ca urmare a unei serii de progrese propulsate de mega trenduri, atunci avem șanse mai mari de a face față provocărilor pe care le prezintă, mai degrabă decât de a fi speriați de ele. De asemenea, ca dascăli, vom fi mai bine pregătiți pentru a instrui elevii de mâine. Așadar, anul acesta a început cu raportul „Tendințe în formarea educației”, care scanează orizontul pentru mega trenduri care vor modela cererea și oferta de oportunități educaționale și va schița cele mai importante provocări cu care se confruntă educația în anii următori.

Este ușor să vorbim despre inovație în domeniul educației, dar cum știm unde și cum se întâmplă această inovație? Cu ajutorul raportului OECD privind măsurarea inovării, s-au analizat câteva dintre instrumentele care pot face inovația vizibilă și s-au dezvăluit acele instrumente despre capacitatea sistemelor noastre educaționale de a pregăti cursanții pentru viitorul lor, mai degrabă decât despre trecutul nostru.

O altă tendință de modelare a educației a fost creșterea rapidă a diversității sociale și etnice în rândul populației studențești. Raportul „Forța prin diversitate din februarie a rezumat politici și practici de succes pentru integrarea studenților cu studii de origine imigrantă.

În martie, miniștrii educaționali și liderii sindicatelor din sistemele școlare cele mai performante s-au întâlnit la Helsinki pentru a explora cum să construiască fundații puternice în educația și îngrijirea copiilor de vârstă fragedă, cum să pună accentul pe accesul la calitate și cum să încurajeze învățarea și bunăstarea copiilor. Ei au explorat, de asemenea, cum să sprijine cel mai bine personalul din educația timpurie pentru a dezvolta echilibrul corect al competențelor cognitive, sociale și emoționale. Raportul privind educația și îngrijirea de calitate din copilărie va da lumină asupra acestui lucru.

În luna aprilie s-a publicat raportul privind învățarea la locul de muncă în programele de educație și formare profesională bazate pe școală, subiect care a fost de interes crescut pentru țările care doresc să îmbunătățească relevanța învățării.

Ce cunoștințe, abilități, atitudini și valori vor avea o premieră în lumea de mâine și cum pot țările să creeze cel mai bine curriculumul și sistemele de instruire pentru a sprijini școlile în a le încuraja? În ultimii ani, guvernele și o gamă largă de părți interesate – inclusiv studenți, educatori, cercetători și cei care reprezintă partea cererii în domeniul educației – au lucrat împreună pentru a răspunde la aceste întrebări. Răspunsurile acestora au fost publicate în filele cadrului de învățare al educației 2030 din mai.

Majoritatea țărilor au instituții bine înființate pentru a educa tinerii care învață, dar cum ridicăm abilitățile adulților în fața unor cerințe care se schimbă rapid în viață și în muncă? Ediția din mai a „Perspectivelor OECD privind abilitățile” se va concentra pe interacțiunea dintre digitalizare și dezvoltarea și utilizarea competențelor. De asemenea, se va vedea o actualizare a Strategiei privind competențele OECD care oferă o compilație de instrumente și politici care să asigure că țările dezvoltă și utilizează eficient abilitățile corecte.

Unul dintre cele mai importante momente ale acestui an vor fi primele rezultate obținute de la noul studiu internațional de predare și învățare (TALIS). În ultimii cinci ani, aproape 50 de țări au lucrat împreună pentru a dezvolta date comparabile la nivel internațional cu privire la schimbarea peisajului predării: cum să atrageți și să pregătiți în mod eficient candidații pentru rolul de profesor și ce oportunități oferim pentru creșterea lor profesională și dezvoltarea continuă. În raportul „Cadrele didactice și liderii școlaridin luna iunie se va prezenta o analiză inițială a acestor întrebări.

În luna iulie se vor publica rezultatele celei de-a treia și ultima rundă a „Studiului OECD privind abilitățile adulților” care vor extinde și mai mult domeniul geografic al primei evaluări globale a competențelor pentru adulți. În luna iulie se va publica, de asemenea, o sinteză a rezultatelor obținute în cadrul proiectului „Benchmarking Performance Education System Performance”.

În luna septembrie se va publica raportul anual privind indicatorii de educație pe scurt, care furnizează cartea de raport a OECD privind rezultatele instituțiilor de învățământ și impactul învățării, accesul la educație, participare și progres, resursele financiare investite în educație și profesori, medii de învățare și organizare școlară. În această lună se va publica, de asemenea, analiza comparativă a politicilor educaționale – Perspectiva politicii educaționale” – sub tema „Lucrând împreună pentru a ajuta elevii să-și atingă potențialul”. Volumul va examina evoluția priorităților politice legate de îmbunătățirea, evaluarea școlară, precum și de guvernanță și finanțare.

În luna octombrie se va publica o analiză a primului sondaj al personalului din educația și îngrijirea copilariei timpurii. Rezultatele vor oferi celor care lucrează în educația timpurie o idee despre cum să susțină mai bine învățarea de calitate și bunăstarea copiilor. De asemenea, în  noiembrie, se vor publica rezultatele obținute în urma primei evaluări internaționale a învățării timpurii și a bunăstării copiilor.

Anul se va încheia cu primele rezultate obținute în cadrul Programului pentru Evaluarea Studenților Internaționali (PISA) din 2018: cea mai riguroasă și cuprinzătoare evaluare internațională a calității și echității în rezultatele învățării studențești până în prezent.

Aceasta este doar o mică selecție a peste 50 de publicații și rapoarte pe care OECD intenționează să le publice anul acesta pentru a îmbunătăți baza de date privind rezultatele învățării și performanța sistemelor educaționale, pentru a aprofunda înțelegerea noastră despre învățarea umană și pedagogii eficiente și pentru a ajuta țările cu politici care funcționează.

adaptare după Andreas Schleicher 
Director, Direcția pentru Educație și Aptitudini a OECD

Mersi sus