Soluții educaționale de pregătire a elevilor pentru meseriile viitorului

Postat de Data: februarie 8, 2019

Ca ambasador SDGs (Sustainable Development Goals) acreditat de către ONU (Organizația Națiunilor Unite), fac parte din echipa unui nou proiect: Innovate Your Dreams 2019 Worldwide Project. Avându-i ca fondatori pe Khurram Shehzad (Pakistan) și Rania Lampou (Grecia), proiectul își propune să-i ajute pe elevi să înțeleagă și să se pregătească pentru locurile de muncă în viitor. Proiectul se bazează pe o cercetare devenită virală care a concluzionat că „65% dintre copiii care intră în școala primară de astăzi vor ajunge în cele din urmă să lucreze în locuri de muncă complet noi, care nu există încă”. Pe parcursul proiectului, elevii din întreaga lume, cu vârsta cuprinsă între 7 și 16 ani, vor învăța despre locurile de muncă ce vor fi create în viitor și rolul tehnologiei în transformarea lumii.

Proiectul se axează pe cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (SDGs) ale ONU, descrise în Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă (Educație de calitate, Energie accesibilă și curată, Industrie, inovare și infrastructură). Proiectul care promovează viziunea STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) și STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) va dura șapte săptămâni. În fiecare săptămână, profesorii vor primi sarcini pe care le vor îndeplini elevii.

Timp necesar: 160-180 minute / săptămână

Subiecte abordate: Cariere în viitor, Rolul tehnologiei în lumea transformatoare, Viitoarele industrii, SDG-uri, Știință, Tehnologie, Inginerie, TIC, cetățenie digitală, cetățenie globală

Abilități dobândite: Comunicare, colaborare, gândire critică și rezolvare de probleme în colaborare, creativitate și imaginație, inovare, leadership, cunoștințe și competențe în domeniul TIC

Obiectivele proiectului

  1. Obiectivul principal al acestui proiect STE(A)M este de a preda și de a pregăti elevii de astăzi pentru carierele pe care le pot avea atunci când își termină facultatea și universitatea.
  2. Proiectul își propune, de asemenea, să ajute profesorii să înțeleagă educația STEM prin învățarea bazată pe proiect și să-i învețe cum să construiască abilități pe care studenții trebuie să le aibă în viitor.
  3. Acest proiect va preda, de asemenea, 3 din cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale ONU, descrise în Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă: Educație de calitate, Energie accesibilă și curată, Industrie, inovație și infrastructură.

Rezultatele învățării

  1. Introducerea viitoarelor cariere
  2. Crearea unui nou loc de muncă pentru elevii noștri
  3. Competențe necesare pentru succes în viitor
  4. Introducere în Obiectivele Organizației Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă
  5. Rolul tehnologiei în viitor
  6. Industrii în viitor

Proiectul a început pe 14 ianuarie 2019 și sunt încântată să constat că din România s-au înscris foarte mulți profesori. Sub deviza „Un viitor promițător”, am avut ca primă sarcină să discutăm cu elevii despre meseriile viitorului. Am inițiat discuția pornind de la previziunile recent deschisului Forum Economic Global de la Davos:

Meseriile viitorului – ce cariere vor apărea în anul 2022

După ce am aflat aceste previziuni, am discutat despre abilitățile elevilor necesare pentru a presta aceste munci:

Top 5 aptitudini necesare pentru meseriile viitorului

Am încurajat elevii să se gândească și la alte locuri de muncă care nu sunt încă inventate. De exemplu, nu a existat niciun Uber acum câțiva ani, dar astăzi putem avea o mașină la ușă, în doar câteva minute, atingând ecranul telefonului mobil.

Produs final: Încurajarea elevilor să reflecteze asupra carierei viitoare prin utilizarea un instrument digital. Produsele elevilor create în timpul proiectului vor fi afișate pe un perete în sala de clasă sau undeva în școală. Vom scrie titlul pe perete „Inovați-vă visele”, iar prin materialele create vom răspunde întrebărilor: Cum ne putem pregăti pentru viitor într-o lume în schimbare rapidă? sau Cum va arăta lumea atunci când absolviți universitatea?.

Implementarea proiectului la Școala „Oltea Doamna” din Oradea

A doua sarcină săptămânală: „Tot ce vă puteți imagina este real”

Pablo Picasso a spus „Tot ceea ce vă puteți imagina este real”. În această săptămână, ne încurajăm elevii să se gândească la idei pentru a înțelege cuvintele lui Pablo Picasso.

Activitatea 1: Spuneți elevilor să-și închidă ochii și să se vizualizeze în aer. Petreceți 1-2 minute în această stare. Când își deschid ochii, întrebați-i ce au vizualizat.

Activitatea 2: Oferiți elevilor dumneavoastră o sarcină pentru a găsi o problemă în comunitatea, școala și casa lor sau în lume și să-și inventeze un loc de muncă pentru a rezolva această problemă. Cum ar funcționa acesta? Ce servicii ar oferi?

Activitatea 3: Solicitați elevilor să creeze un proiect de artă și artizanat sau o pictură care să le descrie munca pe care au inventat-o. Elevii pot crea o expunere de diapozitive pentru a-și explica slujba. De exemplu: Cum ar fi profesorii în viitor? Vor exista profesori umani?

După ce își termină sarcina de a doua săptămână, elevii vor colabora cu profesori dintr-o altă țară sau cultură. Elevii vor împărtăși locurile de muncă create între ei. Încurajați-i să utilizeze Skype, e-mailuri, Facebook, WhatsApp sau chiar să scrie scrisori.

Obiective de învățare pentru profesori

  1. Profesorii vor învăța cum să își sporească abilitățile de rezolvare a problemelor elevilor prin context și cum să își cultive abilitățile de a analiza întrebările și apoi să le selecteze și să dezvolte soluții.
  2. Profesorii vor învăța să încurajeze elevii să integreze artele într-un proiect STEM. Prin adăugarea elementelor de artă la studiile STEM, elevii pot folosi ambele părți ale creierului lor – analitic și creativ. Educația STE(A)M sporește imaginația elevului, precum și flexibilitatea, productivitatea și inovația.

Abia așteptăm următoarele activități și proiecte.

 

Mersi sus